6.07.2012

Dünya Hali - 06 Temmuz 2012

Belçika'da Türkçe öğretimi
Milli Eğitim Bakanlığı tarafından Rize’de düzenlenen Türkçe öğretim semineri bağlamında genel olarak Belçika Türk toplumunun eğitim ve anadil eğitimiyle ilgili olarak yaşadıkları sorunları

Günnur Karataş
Öğretmen


Yayından:
Günnur Karataş
" İlk çalışmalarım Açev'in çalışmalarıyla başladı.Sonra okullarımızda çalışmaya başladık.Göçmen çocukların eğitim durumlarının tespitleriyle eğitim de geri kalmaları ilk okulda sene kayıpları daha sonra ilk okullarda başarılı olamayıp meslek okullara göndermeleri veya engelli özel okullara gönderilmeleri ve devletin çözüm politikalarının hedeflediği amaçlara ulaşamaması nedeniyle Ayşe işçinin önderliğinde yani proje başkanı Ayşe işçinin önderliğinde ana dil projesini başlattık.4 yıldır bu proje sürmektedir.Bu bir pilot projedir yabancı öğrencilerinin daha çok olduğu okullardır. Burada anadilini bir köprü gibi kullanarak Flamancayı destekleyip daha iyi öğrenmeleri amacıyla böyle bir adım attık.2 kontrol okulumuz ve 4 pilot proje okulumuz var her yıl çocuklar sınavlardan geçiriliyor. Ana okuldan başlayıp ilkokul 3'e kadar takip ediyoruz.Haftada 6 saat Türkçe 
 diğer saatlerde Flamanca dil ile eğitim görüyorlar. Bu şekilde de Flamanca' yı daha iyi öğreniyorlar  Flamancayı öğrenmede Türkçe' yi bir köprü olarak görüyorlar. Türkçe derslerine veliler imza atarsa benim çocuğum Türkçe dersi görsün diyorsa 3.sınıfa kadar Türkçe eğitim görüyorlar. Ana dili farklı olan çocukların aralarında kendi dillerine konuşması yasak bu şekilde de çocuklar anadillerine konuşamaması kendisini kötü hissediyor. Arkadaşları arasında lakap bile takıyorlar , yasaklıyorlar. Veliler önce çocukların ana dillerini öğrenmesini çocuklarının başarılı olmasını istiyor. projemizden haber veliler birbirlerini etkiliyorlar. Türkçe bakımından da en büyük reklam kendi aralarında birbirlerini haber ederek oluyor. Ders saatleri içeresinde Türkçe eğitim alıyorlar. Bu sadece pilot bir proje bu şekilde başarılar oldukça da dalga dalga yayılacak. "

Öznur Özçelik
Öğretmen

Yayından
Öznur Özçelik
"Belçika'da ki eğitim sistemini şöyle özetleyeyim size 3 yıl ana okul sistemi var. 3 yaştan itibaren çocuklar okula alınıyor. İlk okul 6 yıllık ortaokulla , lise ayrım yapılmıyor.Başarılı çocuklar tamamen genel lisede eğitime başlıyor notları düşerse teknik sonrada meslek liselere düşebiliyor. Sorunlar burada başlıyor yanlış yönlendirmeden dolayı bundan sonra ek yıl okuma mecburiyeti oluyor oda kolay olmuyor üniversiteye girebilmek için ondan sonrada itici geldiği için okullarını bırakıyorlar. Belçika'da eğitimde olarak farklılıklar gösteriliyor.''

Prof. Dr. Şefik Yaşar
Anadolu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 
İlköğretim Bölümü Başkanı

Yayından:
"Bugün yapılandırmacı öğretim uygulamaları bağlamında Avrupa'dan gelen öğretmen arkadaşlarımıza  bilgilendirme çalışması yaptık. Avrupa'nın çeşitli ülkelerinde ve orada görev yapan öğretmen arkadaşlara yapılandırmacı öğretim nedir ? Bu yapılandırıcı öğretim bağlamında çıkan öğretim uygulamaları nedir? Onları vermeye çalıştık. Avrupa'nın değişik yerlerde görev yapan ve Türk çocuklarına , Türkçe öğretim yapan arkadaşlarımızın mesleki eğitimlerini geliştirmeye yönelik eğitimler yaptık ve Avrupa'daki çocuklarımıza daha iyi eğitim verecekler burada öğrendikleriyle.Bizim burada yaptığımız programlar daha çok Avrupa ülkelerindeki öğretmenlerimizin ihtiyaçları şunlar şunlar olabilir ilgileri şöyle olabilir diye bizim daha çok bulgulara dayanarak hazırladığımız programlar bunlar. Yani gerçek söylenmesi gerekirse araştırmaya dayalı olarak olması gerekir. Burada ki eğitimcilerimiz bizim bu ihtiyaçlarımızı giderecek eğitim veremez misiniz diyorlar haklı olarak. Ben kendi açımdan yapılandırıcı anlatım nedir ? Eğitim olarak vermeye çalıştım. Arkadaşlarımız Avrupa'da çocuklarımıza MEB adına Türkçe eğitim vererek anlar. Biz bu öğretmenlerimiz Türkçe eğitimi konusunda ne kadar iyi yetiştirirsek o kadar iyi katkıda bulunmuş oluruz. Arkadaşlarımız eğitim arkadaşlarımızın sorunları dinleyince farklı sorunlar oluyor ama formasyonu yok örnek bir makine mühendisi Finlandiya' da , Türkçe eğitimi veriyor bu arkadaşlarımıza Türkçe eğitim formasyonu verilmeli. böle olanlar saptanmalı ve eğitim daha iyi , daha içeriği iyi olabilmesi için eğitim verilmeli. Arkadaşlarımız eğitim konusunda istekli ama MEB bu arkadaşlarımızın ihtiyaçlarını karşılasın bunu yapabilir Milli Eğitim Bakanlığımız. İsteklerini karşılamalı. "

Mete Atay
Almanya Türk Öğretmenler Federasyonu Onursal Başkanı


"Türkçe, dersi Almanya'da 1967 yılından itibaren girmiş durumda. Bu derslerin değişik süreçlerini değerlendirmeye çalıştık MEB Türkçe ve Türk Kültürü dersleri olarak adlandırıyorlar. Fakat Almanlar bu derslere farklı isimler taktılar. Başlangıçta Türkçe dersi dediler daha sonra anadili Almanca dediler daha sonra tamamlama dersi olarak dendi daha daha sonra da köken dili olarak literatüre böyle geçirdiler.Almanya bu dersleri verilmesinde olumlu süreçler geçirdiler. En olumsuz şeyi İngiltere 'de duyduk ama diğer ülkelerde çok olumlu olması bizleri mutlu etti. Almanya'da veli inisiyatifi var aralarında kurdular. Bunu Avrupa dışına ne kadar taşırlarsa o kadar başarı oranı var.   Avrupa 2da ki veli grupları ne kadar güçlendi ise okullarda o kadar başarı sağlanıyor.Veli dernekler isterse programı değiştirebiliyor bu olanağı çocuklarına da sağlanabiliyor. Sonuçlara bakınca da gelinen noktadan ben çok mutluyum.  Bizim amacımız göçmen çocuklarımız dillerinin geliştirilmesi. Türkçe dersleri sorun gibi gösteriliyor.  Böle olmamalı çünkü Avrupa'nın ülkelerinde  3 , 4 dil biliyorlar bizim çocuklarımız neden bilmesin kendi ana dililini de diğer dili de."

Yrd. Doç. Dr. Cem Babadoğan
Ankara Üniversitesi
Eğitim Bilimleri Fakültesi Öğretim Üyesi
   Yayından:
"Rize'de bildiğim kadarıyla ilk defa yapılıyor. Çok önemli bir çaba olduğunu biliyoruz.Çok nitelikli bir eğitim programı çok değerli arkadaşlarımız katılıyor. Tabi ki birleştirilmiş sınıflardan eğitim çok önemli sadece Türk çocukları  yer almıyor değişik kültürlerden çocuklar yer alıyor."

Program kaydını dinlemek için tıkla:

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder